tisdag 8 januari 2013

Kampen om oljepumpen

Orsaken till hela motorgenomgången är att oljetrycket inte kommer upp till rätt nivå. För att komma tillrätta med detta ska följande genomföras.

  • Rengöra oljetråg och oljesilduk.
  • Byta ut oljesugledning mot ny med backventil.
  • Byta ut oljepumpen med en oljepump från en reservdelsmotor av senare datum.

De två första punkterna är hyfsat enkla. Att demontera motorpump på reservdelsmotor och Rosalitas motor kräver dock en del mer arbete eftersom pumpen sitter gömd bakom svänghjulet. Svänghjulet måste alltså demonteras innan man kommer åt oljepumpen.

Svänghjulet sitter säkrat med en 46 mm mutter men på reservdelsmotorn ser det lite annorlunda ut. Från vevaxeln sitter det en kort stång med två tappar och denna är helt klart i vägen om man ska komma åt muttern med en hylsa.


Efter lite funderande och ett tips insåg jag att det är medbringaren för att kunna starta med vev som sitter monterad i reservdelsmotorn. Denna del följde aldrig med Rosalita och därför förstod jag först inte vad det var. Med hjälp av en gammal hederlig rörtång gick det lätt att få bort delen och nu kommer jag åt muttern med min hylsa.

Nu ska jag leta reda på en lämplig avdragare innan jag ger mig på att demontera svänghjulet.

3 kommentarer :

  1. Stefan's Blogg sa...

    Hej! Intressant läsning. Jag har själv en Mellanbleka. Min oljelampa har också börjat lysa vid start men slocknar efter ca. 3 minuter. så alla tips du skriver läggs på minnet. Känns som att den förra ägaren till min bleka inte hade gjort så mycket med den, tyvärr. Så ny olja till backslag ska ordnas och hoppas att det blir lite smidigare att få i backen, nu måste man slå i den. Ser fram emot fortsättningen.
    Mvh Stefan

  2. Carl Andersson sa...

    Hur går det med Rosalita nu ett par år senare? Äger också en mellanbleka 530 men med en Albin o22 motor. Samma typ av problem då... Typ oljepump

  3. Stefan's Blogg sa...

    Lite återkoppling till min kommentar. Jag byte oljesugröret till ett med backventil och oj vilken skillnad det blev.
    http://blog.sg-2.se/2014/05/daligt-oljetryck.html?m=0
    Har bytt blekan till fördel för lite mer fartresurser.
    Mvh Stefan