torsdag 3 januari 2013

Demontera oljetråget

Det känns bra att ha tillgång till en reservdelsmotor att torrskruva i innan det är dags att skruva i Rosalitas motor. Lite som att kirurgstudenter först får skära i grisar innan de anförtros levande människor. 

Reservdelsmotorn placerades på högkant och står stadigt på svänghjulet. Som bonus kan man nu rotera motorn för att komma åt från olika håll. Oljetråget såg oroväckande rostigt ut och det var med viss oro som jag kände efter med hylsan. Oron visade sig vara obefogad då det bara var lite ytrost och bultarna släppte utan problem.

14 mm hysla fick loss bultarna.

Oljetråget verkar ha varit demonterat tidigare då det saknades packning. Silen i reservdelsmotorn såg ut att vara helt i sin ordning och i ovankant av silen ser man var sugledningen till oljepumpen har gått in. Om Rosalitas oljetrågssil inte går att få rent har jag i alla fall en bra utbytesdel.


Här ser vi innanmätet i motorn när oljetråget är demonterat. I mitten ser man vevaxeln och undersidan av de två vevstakarna. Man kan skymta cylindrarna och undersidan av kolvarna och till höger ser man kamaxeln.


Här ser man sugledningen till oljepumpen. Tanken är att byta ut sugledningen i Rosalita mot en ny med backventil, detta gör att oljetrycket snabbare byggs upp vilket underlättar för en eventuellt sliten oljepump. Det är dock väldigt trångt och även om jag roterade motorn så att vevaxeln hamnade i optimalt läge, gick det inte att mer än rucka på skruven med en ringnyckel. En hylsa är uteslutet då skruven sitter för nära väggen.


Får se om det går att få tag på en 19 mm spärringnyckel, det kan vara det som krävs för att få loss hålskruven till sugledningen.

0 kommentarer :