torsdag 26 januari 2012

Topplock monteras av

Efter att reservdelsmotorn blivit avtvättad och någorlunda ren är det så dags att börja skruva lite för att se hur skicket är. Tanken är att montera isär så mycket som möjligt av motorn, göra rent delarna och sedan sortera upp dem för förvaring. På köpet hoppas jag lära mig hur en MB10A ser ut invändigt och hur man bäst plockar isär den innan det är dags att ge sig på Rosalitas motor.

Något som jag noterade redan vid urmonteringen av motorn är att man verkar ha blandat mm och tum på skruvskallarna. Exempelvis fanns det tillfällen där en 13 mm hylsa satt för löst och en 12 mm hylsa inte gick att få på. 1/2" satt som en smäck och jag är glad att jag har både mm- och tumhylsor i garaget.



Topplock med termostat. Kopparrören som gått till avgaslimpan verkar ha försvunnit tillsammans med avgaslimpan en gång i tiden.

Sexkantsskruvarna till termostaten lossnade utan större problem och termostathuset lyftes bort. Själva termostatsatsen och tätningsringen satt fortfarande kvar och fick övertalas innan packningen släppte från topplocket.

Här är hela termostaten bortplockad och man ser ner i topplockets kylkammare som leder kylvattnet vidare till kylkanalerna. En del gegga tillsammans med rostflagor är vad som möter en när man tittar ner.

Med termostat och tändstift bortplockade var det dags att lossa på topplocksskruvarna. Här var det bra att motorn sitter monterad i en bädd så att man kan ta spjärn utan att behöva hindra motorn från att åka runt.
Här ser man skicket på topplocksskruvarna. Två av dem har ganska angripna gängor och går nog inte att rädda. Återstår att se hur illa det är med gängorna i topplocket.

Motorblock med cylindrar, ventiler och kylkanaler. Cylinderväggarna var fria från repor och såg på det hela taget bra ut. Ventilerna har en del ytrost från att ha stått still i 10-15 år.

Topplocket med topplockspackning i koppar.



0 kommentarer :