lördag 15 oktober 2011

Jakten på det försvunna oljetrycket

Det visade sig att det inte var något fel på den gamla oljetrycksgivaren då monteringen av en ny givare inte fick varningslampan att släckas inom rimlig tid. Nu återstår att jaga reservdelar till oljepumpen samt att låta idén om att lyfta motorn sjunka in.

Ibland dyker det upp begagnade oljepumpar till andra Volvo Penta. Dessa pumpar passar visserligen inte Rosalitas motor men innanmätet i pumparna är detsamma. Tanken är att hitta en ersättningspump att slakta på delar och försöka renovera den befintliga pumpen.

Samtidigt inser jag att det är på sin plats att göra rent oljetråget och oljesilen. Detta ska egentligen göras vartannat år, men med tanke på att man måste lyfta ur motorn för att komma åt misstänker jag att det inte har gjorts de sista 35 åren. Lyckas jag lyfta motorn kommer jag nog även att byta oljeröret som drar upp olja till oljepumpen. Idag finns det rör med backventil vilket underlättar för en sliten pump då den hela tiden direkt har olja att arbeta med även om motorn har stått still under längre tid.

Det som grämer mig mest med att inte kunna köra motorn är att det blir svårt att vinterkonservera den.

0 kommentarer :