fredag 14 januari 2011

Första intrycket av iPad som plotter

Igår köpte jag Navionics till min iPad och laddade ner från AppStore. 285 kr får anses vara otroligt överkomligt om den förvandlar min iPad till en stor plotter. Nu skulle man ju kunna tro att det endast är programvaran som kostar och att man får köpa kartorna separat, ungefär som för en vanlig plotter. Men så är det inte. För 285 kr får man även sjökort över hela Europa förutom Danmark och Storbritannien. När man startar applikationen finns inga sjökort i enheten utan dessa får man först ladda ner. Man zoomar helt enkelt in det område man är intresserad av, klickar på Download och sjökortet sparas ner till din iPad.

Hur bra är då dessa sjökort? Över förväntan måste jag säga. Tyvärr ligger båtsportskortet från 2010 kvar ute i sommarstugan så jag kan inte jämföra med originalet. Men alla har väl bildat sig en uppfattning om detaljrikedomen i Eniros sjökort som funnits i något år, så låt oss jämföra med detta.

Vi börjar med Eniro och en detaljbild från den svenska skärgården. Maximal zoomnivå så detaljnivån är största möjliga. Eniro använder sig av samma symboler som Sjöfartsverket vilket gör att grynnor och undervattensstenar är tydligt markerade. Stenar ovan vattenlinjen är dock bara markerade med en liten prick, något jag retat mig på.

Klicka på bilden för att se den i full storlek.

Hur ser då Navionics sjökort ut för samma område? Nedan är en skärmdump från min iPad och detaljrikedomen är större. Bryggor är utmärkta och kustlinjen lite mer detaljerad. I Navionics symboliseras stenar ovan vattenlinjen mycket tydligt. Jämför de båda bilderna från Eniro och Navionics. Runt den lilla ön finns fyra stenar/klippor som befinner sig ovan vattenlinjen och i Navionics fall är det omöjligt att missa dem på plottern. Sitter man i en båt kan det vara väldigt svårt att se at det sticker upp en klippa ur vattnet 15 meter hitom ön som man ska passera. Klippan smälter lätt in i bakgrunden och det gäller att se den lilla pricken på sjökortet för att inse att det finns en klippa. Här får man en mycket tydlig indikation.

Navionics har dock andra symboler för grynna och undervattenssten. Tyvärr tycker jag inte att symbolerna är helt lyckade då symbolen för undervattenssten är mycket tydligare än symbolen för bränning.


Klicka på bilden för att se den i full storlek.

En annan finess som finns på en del plottrar, är möjligheten till olika lager eller skikt. I Navionics kan man välja olika lager, bland annat flygfoto som visar flygfoto över landområden kombinerat med sjökort över vattnet. Just detta tror jag man kan uppskatta mycket när man letar efter en lämplig strand eller en plats för att ligga över natten om man inte känner till området. Nu kan man snabbt och enkelt se hur det ser ut på ön och planera sin rutt bättre.

Klicka på bilden för att se den i full storlek.

Det ska bli spännande att se hur bra iPad fungerar som plotter i praktiken. Att sitta och torrnavigera utan GPS är visserligen lite småkul men det är först när man sitter i båten som man kan avgöra om det var välinvesterade 285 kronor eller inte.

4 kommentarer :

  1. Anonym sa...

    Hej!

    Jag har läst er blogg med stor förtjusning.

    Kan ni posta lite bilder innifrån båten, då jag söker köpa en likadan :-)

    Mvh
    Stefan

    sl "snabela" platensgatan "punkt" se

  2. Joflopp sa...

    Kul att höra att du uppskattar bloggen. =) Jag ska gräva i bildarkiven någon kväll i veckan och skickar över de bilder vi har på Rosalita.

  3. Joflopp sa...

    Har grävt lite i arkivet men det är dessvärre ont om interiörbilder. Har lagt upp en handfull bilder som nås via länken nedan.

    http://www.flickr.com/photos/24023179@N04/sets/72157625734290431/

  4. Yatzy sa...

    Gäller detta den app som heter: "Marine: Europe HD"